Specialister i tilfredse kunder
Designet fra bunden
Filer til web og tryk
Skalerbart

Få styr på de vigtigste principper bag det gode logo!

Logoet spiller en central rolle i enhver virksomheds visuelle identitet. Det kræver dog mere end blot kreative idéer, grafisk design og tekniske færdigheder at skabe et godt logo.

Før du går i gang med at designe dit logo, bør du nemlig have styr på de vigtigste grundprincipper. Der findes nemlig en række grundlæggende principper, bag ethvert godt logo, som enhver logodesigner, med respekt for sig selv, bør huske og basere sit logo ud fra. Disse principper er hinandens forudsætninger for et succesfuldt logo, og kan derfor ikke stå alene.

Det er vigtigt at huske på, at et logo ikke har nogen værdi i sig selv. Det er derimod et stærkt og værdifuldt visuelt værktøj til at formidle virksomhedens værdier og budskaber. Logoets reelle værdi opstår først, når modtageren kan genkende logoet og kan forbinde logoet med virksomheden og dens identitet. Logoets rolle er derfor ikke at kunne sælge virksomhedens produkter eller ydelser, men at kunne skabe klar og positiv identifikation hos modtageren. For at det kan lykkedes, er det afgørende, at logoet er opbygget og følger nogle helt klare grundregler.

Læs med her og få styr på de vigtigste principper, når det gælder logodesign.

 

Husk de fem grundprincipper!

 

Dit logo bør altid været baseret på følgende fem grundprincipper:

 

1. Enkelthed – Logoet skal være enkelt opbygget

Vi afkoder logoer øjeblikkeligt, og derfor skal logoet formidle sit budskab på ganske kort tid. Dette stiller store krav til enkeltheden i designet og opbygningen af dit logo. Det er derfor vigtigt og helt afgørende at holde logoet, så simpelt som muligt og dermed skære alle overflødige detaljer og unødvendig fyld fra, så det fremstår knivskarpt og enkelt for modtageren.

Husk derfor altid på at et enkelt logo, oftest er lig med et stærkt logo – keep it simple! Enkeltheden skal være det gennemgående tema i hele dit logo, og er det absolut vigtigste princip. Denne enkelthed gør samtidig logoet meget nemmere at huske, hvilket fører os til næste princip på listen.

 

2. Genkendelighed – Logoet skal være let at huske

Dit logo skal være nemt og hurtigt at genkende for alle. Her kan farverne være et vigtigt redskab til at øge genkendeligheden af virksomhedens brand. Et unikt logo, der er nemt at huske, er nøglen til succes.

  

3. Tidløst – Logoet skal være relevant i fremtiden

Udover at dit logo skal være enkelt og nemt at huske, bør det også være tidløst. Dette betyder, at det ikke må være præget af tidstypiske fænomener eller populære trends. Det må derfor ikke være domineret af nutidens mode, men skal kunne være relevant selv om 10 og 20 år.

Her spiller enkeltheden igen en vigtig rolle, da et simpelt og ukompliceret logo er med til at forlænge dit logos holdbarhed, så det stadig har sin styrke og berettigelse langt ud i fremtiden. Overvej derfor forskellige elementer i dit logodesign, herunder ikoner, skrifttyper og udformning og undgå hurtig forældelse.

 

4. Alsidighed – Logoet skal fungere mange steder

Dit logo skal kunne bruges i mange forskellige sammenhænge og skal være anvendeligt på tværs af formater, platforme og størrelser, hvis dit logo skal have en effektiv virkning og solid gennemslagskraft. Det skal ligeledes kunne fungere i sort/hvid uden, at det mister sin styrke eller ødelægger logoets design. Farverne må derfor aldrig være det bærende element i dit logodesign.

Logoet skal derfor også kunne tåle at blive skaleret op eller ned og stadig fastholde sit udtryk. Det er derfor vigtigt at tænke i responsivt logodesign og dermed et logo, der kan tilpasses til forskellige formater.

 

5. Egnet – Logoet skal være passende til virksomheden

Sidst, men ikke mindst, skal logoet naturligvis være passende til virksomheden. Alt efter, hvad din virksomhed ønsker at kommunikere, skal logoet passe til virksomhedens identitet. Hvis din virksomhed f.eks. producerer computersoftware, vil det være oplagt at integrere et teknologisk udtryk i dit design, der egner sig til formålet.

 

 

For at opsummere skal det gode logo altså først og fremmest være enkelt opbygget og nemt at genkende. Derudover skal det være tidløst, fungere i forskellige sammenhænge og ikke mindst være passende til din virksomhed.

Skriv disse principper bag øret og forøg dine chancer for et stærkt og effektivt logo til din virksomhed.

 

 

 

 

 

Trine WitthøftCT Solution

Thomas fra Logoshop er virkelig dygtig og yderst kompetent!
Kan KUN anbefales!

Sara Lykke ChristensenSommer Fitness

Super og lynhurtig service - og virkelig flotte logo'er. Kan varmt anbefales.

Daniel KobbernagelKobbernagel Service

Super service og god dialog, kan varmt anbefale Thomas

Lene Juncker KjærulffByg Selv Huse A/S

1000 tak til Thomas fra logoshop for hurtig professionel service. Fik os guidet og hjulpet hurtigt i mål med nyt logo

Jesper JohnsenJohnsen Entreprise

Super hurtig og professionel service, kan kun anbefales

Lad os ta´ en snak
Ring på 42422290
Tøv ikke med at kontakte os hvis du har spørgsmål!
Gammel Køge Landevej 55, 5. etage, 2500 Valby
Kontaktformular

    starcheckclosesearch-plushomephone-squarepencil-squareenvelope-squareenvelope